هر آنچه نیاز دارید در مورد تفلیس بدانید

هر آنچه نیاز دارید در مورد تفلیس بدانید

در کنار ارمنستان کشور دیگری وجود دارد که ایرانیان بدون نیاز به ویزا سالانه از آن دیدن میکنند. این کشور از طرف غرب به دریای سیاه متصل است و از شرق با آسیا همسایگی دارد. پایتخت آن تفلیس است و شهری بسیار زیبا و دیدنی میباشد. این کشور چهار فصل بوده و هر کس بسته به سلیقه ای که دارد میتواند از پایتخت دیدن کند. قبل از سفر به تفلیس باید اطلاعاتی در مورد آب و هوا و فرهنگ مردمان آنجا بدانید سپس به رزرو بلیط اقدام کنید. مسافرت به کشورهای خارجی بسیار لذت بخش است و باعث میشود انسان با افراد و فرهنگی متفاوت از کشور خود روبرو شود. در سفر به تفلیس شاهد طبیعتی زیبا و سرسبز خواهید بود که جلوه ای رویایی و کارتونی دارد.
در واقع محله های قدیمی تفلیس که با سنگ فرش پوشیده شده اند و سبک معماری خاص آن قابل توجه است. قلعه ها و کلیساهای قدیمی داستان های جالبی را در تخیل انسان میسازد.

آب و هوای گرجستان
یکی از رایج ترین سوالاتی که مسافران تور تفلیس در مورد آن پرس و جو میکنند، شرایط آب و هوایی تفلیس میباشد. به طور کلی آب و هوای این کشور مدیترانه ای است و بهار آن بسیار خنک میباشد. در ماه می که آخرین ماه بهار است دمای هوا بالا رفته و به 24 درجه میرسد. در تابستان این شهر، دمای هوا بالاست و کسانی که از گرما خوششان نمی آید میتوانند در سه ماه فصل بهار این کشور اقدام به رزرو تور گرجستان نمایند. دمای هوای گرجستان در تابستان بین 28 تا 31 درجه سانتیگراد متغیر است. فصل تابستان گرجستان، از ماه ژوئن تا آگوست میباشد.
اما فصل پاییز گرجستان امپراطوری رنگهاست و برای بسیاری از گردشگران جالب است. زیرا میتوانند عکس های زیبایی در طبیعت این کشور با آثار تاریخی آنجا بگیرند.این فصل برای شنا و آبتنی بسیار مناسب است. شهر تفلیس به شهر چشمه های آب گرم هم معروف است. شاید فکر کنید پاییز سرد است اما در سپتامبر که شروع پاییز است دمای هوا 26 درجه میباشد. می توانید مانند تابستان از تفریحات آبی آنجا بهره ببرید. بعد از آن در ماههای اکتبر و نوامبر تا 13 درجه دمای هوا کاهش می یابد.
اما زمستان برای علاقمندان به سرما و برف بسیار مناسب است. در تفلیس در این هوای سرد علاوه بر بازدید از مراکز تاریخی و باستانی میتوانید بهترین بهره را از چشم های آبگرم این شهر نمایید.

فرهنگ و واحد پول تفلیس
برای برقرار ارتباط با مردمان این سرزمین لازم است زبان گرجی بدانید. در کنار این زبان اگر زبان روسی، ترکی یا انگلیسی هم بلدید خواهید توانست در تفلیس گلیم خود را از آب بکشید. از لحاظ زمان نیم ساعت از کشور ایران جلوتر است و واحد پول آنجا لاری میباشد. هر 100 تتری در گرجستان یک لاری میباشد. در کنار این واحد پول میتوانید خریدهای خود را با دلار انجام دهید. هر 100 سنت یک دلار است و در صرافی های هتل ها و سایر مناطق قادر به تغییر پول خود خواهید بود.
مردمان گرجستان بسیار مهمان نواز میباشند اما توریست ها باید مراقب وسایل خود باشند. از همراه داشتن لوازم گران قیمت مثل طلا همراه خود خودداری کنید. گزارش شده است سرقت، جیب بری و دزدی در این کشور وجود دارد.

مکان های دیدنی تفلیس
در کنار باتومی ، پایتخت یکی از دیدنی ترین مناطق گرجستان است. شهر باتومی نیز بسیار توریست پذیر است. از آنجایی که در کنار دریای سیاه واقع است، شهری ساحلی است که برای شنا و حمام آفتاب بسیار مناسب میباشد. مراکز خرید موجود در تفلیس و باتومی یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس است. از دیگر مناطقی که توصیه میشود از آن دیدن کنید، موارد زیر میباشد:
–          میدان آزادی
–          پل صلح
–          حمام های تاریخی تفلیس که از آبهای معدنی و گرم این سرزمین در ساخت آن استفاده شده است.
–          کلیساهای مختلف موجود در سطح شهر مانند کلیسای متخی، کلیسای جامع تسمیندا
–          استون هنج گرجی که سازه هایی تاریخی شبیه تخت جمشید ایران است و نزدیک مرکز شهر تفلیس است. با فاصله ای 30 متری در بیرون مرکز شهر که مورد بازدید گردشگران بسیاری است.
–          چاپخانه زیرزمینی استالین
–          برج ساعت که در یکی از محله های تفلیس ساخته شده است و از کاشی های زیبا در ساخت و نمای آن استفاده شده است. هر ظهر و ساعت 7 فرشته هایی زیبا از آن بیرون آمده و تغییر ساعت را اطلاع میدهند. توسط یک نویسنده و یک عروسک ساز به نام رزو گابریازه ساخته شده است و بهتر است از آن دیدن کنید و در کنار آن یک عکس بگیرید.
–          پارک ریکه
–          پل صلح که روی رودخانه وسط تفلیس کشیده شده است.
–          مجسمه کارتلیس ددا

غذاهای خوردنی گرجستان
غذاهای سنتی گرجستان بسیار خوشمزه بوده و فرصت امتحان تست این غذاها را از خود دریغ نکنید. در رستوران های تفلیس میتوانید غذاهای زیر را سفارش دهید:
1-  خاچاپوری اجارولی : این غذا نانی شبیه قایق است که درون آن را با پنیر پر کرده و مقداری تخم مرغ و کره درون آن ریخته و با حرارت کم آنرا میپرند.
2-  خینکالی یک خمیر سفید رنگ شبیه بقچه است که درون آن با گوشت چرخ کرده ، سبزیجات و ادویه جات و پیاز پر شده است. برای خوردن این غذا باید ابتدا جایی از خمیر را سوراخ کرده و آب درون آن را بنوشید سپس خود غذا را سرو کنید تا خوردن آن برایتان راحت تر باشد.
3-  آجاپساندالی : از بادمجان درست می شود که از جمله مواد موجود در آن پیاز، سیب زمینی، جعفری، فلفل دلمه و ادویه جات است. طعم خوبی دارد و با نان مصرف میشود.
4-  سوپ خارجو نیز سوپ سنتی مخصوص تفلیس است که از ترکیب برنج، آلو و گوشت حیوانی درست میشود.

مراکز خرید تفلیس در گرجستان
یکی از لذت های سفرهای خارجی، مشاهده مراکز خرید سنتی و مدرن آنجاست. این مراکز بین المللی پر از اجناس خارجی است که هر توریستی دوست دارد، از اجناس سایر کشورها دیدن کرده و اگر قیمت آن مناسب بود، از آنها خرید کند. از جمله مراکز خرید تفلیس میتوان به تفلیس مال اشاره کرد. در این مراکز علاوه بر خرید میتوانید از مراکز تفریحی و سرگرمی های آنجا نیز لذت ببرید.
مورد دیگر مرکز خرید ایست پوینت است که برندهای لوکس را در خود جای داده است. سالن بولینگ، سالن بازی کودکان، سالن های سینما از جمله مراکز تفریحی آنجاست. رستوران های متنوعی در آنجا وجود دارد که با مرکز شهر 12 دقیقه رانندگی فاصله دارد.
–          مرانی مال : چهار طبقه دارای امکانات ویژه و خوبی است.
–          گالریا تفلیس : طبقه آخر این برج فضای سبز بوده و شهربازی کودکان نیز در آن وجود دارد. دیدن اینجا خالی از لطف نیست.
–          درای بریج مارکت : فرش گلیم، ظروف شیشه ای و نقره ای ، انواع خنجر و سوغاتی و صنایع دستی در این فروشگاه یافت میشود.
–          مرکز خرید کارواسلا : بیش از 700 فروشگاه دارد که زمین بازی ، کافه و رستوران از دیگر جاذبه های اینجاست.
–          مرکز خرید لیلو : خرید لوازم آرایشی ، پوشاک ، کیف و کفش و جواهرات با قیمت مناسب
–          مرکز خرید تفلیس سنترال : یکی از پروژه های زیبای این شهر است.
–          مرکز خرید مگالین : کتاب ، سوغاتی های تفلیس، بانک، صرافی ، عطر و لباس همچنین لوازم خانگی از جمله محصولات اینجاست.
–          مرکز خرید جی تی سی : محصولات متنوعی در اینجا یافت میشود. جواهرات، پوشاک بانوان و آقایان، لوازم خانگی و آلات موسیقی ، اسباب بازی و غیره
–          مرکز خرید اوراسیا : طرفداران فشن مد به این جا سر بزنند.