آشنایی با گرجستان

آشنایی با گرجستان

در شمال شرق ایران کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار دارند. در بالای این کشورها در مجاورت با دریای سیاه، کشوری با نام گرجستان وجود دارد. این کشور مقصد ایرانیان بسیاری است که برای داشتن سفری دل انگیز این منطقه را انتخاب میکنند. کشور گرجستان به ایوان یا بالکن اروپا مشهور است. این کشور سعی زیادی بر این دارد که عضو اتحادیه اروپا گردد. از لحاظ طبیعی و تاریخی و فرهنگی کشوری غنی است که سفر به گرجستان به همگان توصیه میشود.
طبیعت بکر، خشن و دست نخورده این کشور در مجاورت با روسیه و هوای سرد آن بخشی از جاذبه های این منطقه است. دریای سیاه و سواحل زیبای آن نوع دیگری از مناطق خاطره انگیز گرجستان میباشد. کوه های معروف قفقاز از جمله معروف ترین کوه های جهان است که میتواند یکی از مقاصد شما در سفر به این کشور باشد.
بازدید کردن از آبشارهای زیبای تفلیس یا قفقاز همچنین چشمه های آبگرم را از مسئولان تور گردشگری گرجستان بخواهید و قبل از انتخاب آژانس هواپیمایی برای مسافرت به برنامه هایی که برای شما چیده اند دقت کنید.
بعد از بازگشت از سفر یکی از جنبه هایی که هیچگاه فراموش نخواهید کرد، برخورد گرم و صمیمی مردمان گرجستان است. بسیار گرم و صمیمی هستند و با اندک هزینه می توانید صاحب زیباترین لحظات و آشنایی با فرهیخته ترین مردمان باشید. علت این تاکید، تفریحاتی است که مردم گرجستان به آن مشغول هستند. در نزد آنان، موزیسین های مشهور که در کنسرت ها به کار نوازندگی مشغول هستند با نوازندگان خیابانی هیچ تفاوتی از لحاظ جایگاه نداشته و تا این حد برای هنر ارزش قائل هستند و آن را میشناسند.

تاریخچه گرجستان

کشور گرجستان قدمت بسیار دیرینه ای دارد، تا اندازه ای که میتوان آثار زندگی انسان های اولیه را در کوه های قفقاز ردیابی و کشف کرد. پس شما با سفر به گرجستان شاهد یکی از تاریخی ترین مناطق کره زمین و قدیمی ترین فرهنگ ها خواهید بود.
این منطقه آثار معماری اسلامی زیادی در خود جای داده که کوچه های باریک سنگ فرش شده از جمله قدیمی ترین بخش های این کشور است که با زندگی کنونی در هم آمیخته شده است.
کشور گرجستان تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اما چیزی که در سالهای نه چندان دور بر آن گذشته است، میتوان به کشمکش آن با روسیه اشاره کرد. در سال 1783 بود که طی یک عهدنامه با نام گرجیوسک، روسیه نسبت به حمایت از این کشور اعلام آمادگی کرده و از آنجا به مثابه یکی از فرمانداری های کشور خود یاد کرد. بعد از انقلابی که در اکتبر در روسیه رخ داد، گرجستان اعلام جدایی و استقلال کرد. اما روسیه با ارتش سرخ خود به این کشور حمله کرده و 70 سال این کشور را به یکی از جمهوری های زیر سلطه شوروی تبدیل کرد.
این پایان کار این کشور نبوده و در سال 1370 شمسی معادل 1991 میلادی، گرجستان اعلام استقلال رسمی کرد و به مدت 30 سال است که توانسته به عنوان یک کشور مستقل حکومت کند.

زبان و مذهب گرجستان

زبانی که مردمان این منطقه با آن صحبت میکنند، زبان گرجی است. این زبان شباهتی به هیچکدام از زبان های اصلی دنیا مانند هندی یا انگلیسی و اروپایی ندارد. قدمت آن به گذشته های دور بر میگردد و همان زبان مادری گرجی های قفقازی است. از آنجایی که اشتغال اکثر مردمان گرجستان از انقلاب آهن به بعد کشاورزی و آهنگری و فلزکاری میباشد، بیشتر لغاتی که در زبان گرجی وجود دارد، مربوط به این حوزه است. و بیشتر مکالمات تجاری این سرزمین با زبان مادری صورت می پذیرد و این رمز ماندگاری زبان اختصاصی مردمان این کشور است.
دین مردم گرجستان، تنوع زیادی دارد، اما اکثر آنها ارتدوکس گرجی بوده و سنت های خاص خود را دارند. آیین مذهبی آنها در کلیسا اجرا شده و زنان برای ورود به این مکان مذهبی باید سر خود را بپوشانند. بخشی از جامعه دینی این کشور را کاتولیک ها و مسلمانان تشکیل میدهد که جز اقلیت های گرجستان هستند.
تمامی ادیان در این سرزمین با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کرده و جهت برگزاری مراسم مذهبی خود آزاد هستند.

جمعیت و مساحت گرجستان

سرزمینی سراسر اصالت و آرامش است. علت مساحت وسیع آن در برابر تراکم جمعیت پایین آن است. مساحتی که کشور گرجستان دارد، 69 هزار و هفتصد کیلومتر است که 9 استان، یک شهر و دو جمهوری دارا میباشد. جمعیت این کشور طبق تازه ترین سرشماری 4 میلیون و ششصد هزار نفر تخمین زده شده است که اگر بخواهیم آن را از لحاظ تراکم بررسی کنیم لازم به ذکر است، در هر کیلومتر مربع از آن تقریبا 70 نفر زندگی میکند.
گرجی ها بسیار مهمان نواز بوده و در این کشور به دلیل امنیت بالایی که دارد میتوان به راحتی در شب به گشت و گذار و سیاحت پرداخت.
در تفلیس پایتخت این کشور جمعیت بالایی وجود دارد که به همراه شهر باتومی از جمله جاذبه های این کشور می باشند که توریست های بسیاری را در طول سال میزبانی میکنند.

آداب و رسوم گرجستان

همانطور که در بالا گفته شد، کشور گرجستان یک کشور اصیل است که علی رغم اینکه به مثابه یک پل بین اروپا و آسیا است، دارای رسوم مخصوص خود است.
1-  بسیار مهمان نواز هستند. توصیه می شود مشاهده فرهنگ اصیلی که هنوز سادگی در میان مردمان آنجا موج میزند و میهمان را یک موهبت از جانب خدا میدانند را از دست ندهید. آنها حتی توریست ها را به خانه خود دعوت کرده و با روی باز از آنها پذیرایی میکنند. توصیه میشود برای درک و زنده شدن دوباره این سنن ارزشمند در وجودتان، که ممکن است در بین شلوغی زندگی شهری، از یادتان رفته باشد، دعوت آنها را بپذیرید.
2-  صحبت و غذا خوردن، دور هم، از دیگر سنت هایی است که گرجی ها در میهمانی های خود دارند.
3-  بسیار اهل احترام گذاشتن به بزرگترها هستند. و تنها دوستان نزدیک هستند که از روی صمیمیت می توانند یکدیگر را با نام کوچک صدا بزنند. در غیر اینصورت باید لفظ آقا یا خانم را به همراه نام خانوادگی طرف مقابل استفاده کنند.
4-  گرجی ها لباس مخصوص سنتی دارند که قدمت استفاده از آن به قرن نهم میلادی میرسد. نام آن چوخا بوده و اکثرا برای پاسداشت غرور ملی در مجلس های رسمی و عروسی های خود استفاده میکنند.
5-  مردان نیز دارای کلاهی از جنس خز، خنجر و کمربندی از گلوله هستند که بیشتر در شهرهای کوچک استفاده میشود.
6-  مردم گرجستان مردمی شاد هستند که رقص های گروهی و خاص سنتی از دیگر مراسمات آنها به حساب می آید. رقص های فولکلوریک از جمله رقص هایی است که توسط نسل های پیشین به این نسل رسیده است. به قدری در اجرای این رقص مهارت دارند که تنها یک گرجی به درستی می تواند حرکات آن را ادا کند، در غیر اینصورت افراد نا وارد حالتی مکانیکی به رقص داده و آنرا از حالت اصیل خارج میکنند.
7-  از آنجایی که مردمی ساده و اصیل هستند، رسم و رسومات آنها بسیار عجیب غریب نبوده و مراسمات عروسی آنها نیز بسیار ساده و با آیین مذهبی اجرا میشود.