آشنایی با کشور ترکیه

آشنایی با کشور ترکیه

یکی از رایج­ ترین گزینه هایی که ایرانیان و مردم سراسر دنیا برای مسافرت انتخاب می­کنند، کشور توریستی ترکیه است. این کشور از جاذبه­ های بسیاری برخوردار است که آن را در صدر لیست شرکت­های آژانس هواپیمایی برای مسافرت­های خارجی قرار میدهد. کشور ترکیه با دریای سیاه و مرمر همچنین دریای مدیترانه و اژه محاصره شده که باعث به وجود آمدن طبیعت بکر و سرسبز در این کشور شده است.

سفر به ترکیه و مشاهده جاذبه ­های متنوع آن ارزانتر از سایر مسافرت­های خارجی تمام میشود و همین عامل باعث شده با ارزانترین قیمت، بهترین کشور برای مقاصد گردشگری به حساب بیاید. کشور ترکیه یکی از گزینه های پیشنهادی تور ارزان و تورهای مسافرتی است.

بسته به شهری که برای اقامت در کشور ترکیه انتخاب می­کنید، مناطق دیدنی آن متفاوت می­شود. به طور کلی مناطق زیر از جمله جاذبه­ های توریستی این کشور است که میتوانید با توجه به مدت اقامت خودتان برخی از آنها را برای دیدن انتخاب کنید:

1- میدان تکسیم ترکیه که محل قرارگیری ایستگاه ­های اتوبوس و مترو است و با شناخت آن میتوان از وسایل حمل و نقل آن به سهولت استفاده کرد.

2- مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد در استانبول و مسجد رستم پاشا و سلیمانیه

3- جزیره زیبای بیوک آداک، در این جزیره تردد ماشین و وسایل نقلیه ممنوع بوده و عبور و مرور در آن با اسب و کالسکه است و بهترین مکان برای تمدد اعصاب به حساب می­آید.

4- کاخ تاریخی توپکاپی، دولما باغچه و برج گالاتا از جمله لوکس­ترین مناطق دیدنی ترکیه است.

5- آکواریوم استانبول که از طراحی منحصر به فردی برخوردار است و در سفر خود به ترکیه آن را از تور لیدر خود بخواهید.

6- کسانی که به آثار باستانی کشورها علاقه دارند، می­توانند جهت آشنایی با ترکیه از موزه­ های پرا و موزه باستان شناسی استانبول دیدن کنند.

7- بازار بزرگ استانبول از دیگر مراکز دیدنی ترکیه است که با دیدن از آن هزارتویی رنگارنگ را شاهد خواهید بود.

8- اکثرا پل معروف استانبول را که بر روی تنگه بسفر ترکیه بنا است را، در عکس­ها مشاهده کرده­اید، این پل تنگه دریای سیاه را به دریای مرمر متصل کرده و یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب میشود.

تاریخچه ترکیه

ترکیه کشور هم مرز ایران در شمال غرب، یکی از کشورهایی است که دارای تاریخ غنی بوده و مشترکات فرهنگی زیادی با ایران دارد. در این کشور امپراتوری روم، یونان و سلجوقی به وجود آمده و کشور ترکیه بیشتر با امپراتوری عثمانی شناخته میشود. این امپراتوری در جنگ جهانی اول فروپاشیده و بعد از آن جمهوری ترکیه شکل میگیرد.
شخص دیگری که در تاریخ ترکیه برجسته و مشهور است، مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک است که به پدر ترکیه معروف است. نکته ای که از لحاظ تاریخی سبب میشود توریست­های بسیاری به این کشور سفر کنند، میراث غنی این کشور است که در طول دوران در طی فراز و نشیب­های تاریخی که در این کشور رخ داده، شکل گرفته­اند.
در کشور ترکیه انواع سبک معماری تاریخی اعم از معماری غرب و شرق به چشم میخورد که بیشترین سبک معماری در این کشور، معماری سلجوقیان و معماری عثمانی است.
بیشترین بناهای تاریخی این کشور که میراث پادشاهان این خطه است، در شرق استانبول واقع است. خانه هایی که در آناتولی مشاهده میشود، شما را با فرهنگ سنتی کشور ترکیه آشنا میکند که سبک­های بیزانس، خانه­های سنگی، کوناک و یالی در روستاهای ترکیه به این فرهنگ اشاره کرد. توصیه میشود طی مسافرت خود به ترکیه برای آشنایی با تاریخ کشور ترکیه علاوه بر بخش مدرن و غربی آن نظیر آنتالیا، از قسمت شرقی این کشور که بافت سنتی و قدیمی دارا میباشد نیز دیدن نمایید.

زبان و مذهب ترکیه

یکی از شاخصه­های ارتباطی با مردم هر کشور اعتقادات و زبان و خط آنهاست. مذهب و گرایشات دینی نقش به سزایی در شکل گیری اخلاق و فرهنگ در یک اجتماع دارد. با آشنایی و تسلط بر زبان یک کشور میتوان از فرهنگ و تاریخ مردمان ادوار گذشته و حال آن آگاه شده و با مردم زمانه آن به راحتی ارتباط برقرار کرد.
زبان رسمی مردم ترکیه، زبان ترکی است که مردمان آن گویش­های مختلفی از زبان ترکی را در مکالمات روزانه خود استفاده میکنند. مردمان ترکیه یک گویش رایج و استاندارد مدرن هم دارند که به آن گویش استانبولی میگویند و اکثر کسانی که به این کشور سفر میکنند، برای صحبت راحت­تر با مردم این کشور اقدام به یادگیری این زبان میکنند و در موسسات زبان هم ترکی استانبولی تدریس میشود.مذهب، ریشه­ی دیگر مردمان هر کشور است که همانطور که میدانید، کشور ترکیه طی 600 سال مرکز خلافت خلفای اسلامی بوده است. از لحاظ فرهنگی و مذهبی تشابهات زیادی با مردم ایران دارد و دین رسمی این کشور طبق قانون اساسی ترکیه، دین اسلام میباشد.
تفاوت ترکیه با ایران جدایی دین از سیاست است که در آن تمامی ادیان، مذاهب و پوشش­ها آزاد بوده و 98 درصد از مردمانش را مسلمان و دو درصد را مسیحی و سایر اقلیت­های مذهبی تشکیل داده است.
حنفیان، شافعی­ها، علوی­ها، اهل سنت و شیعیان از جمله مسلمانان هستند که در این کشور زندگی میکنند.

جمعیت و مساحت کشور ترکیه

کشور ترکیه از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرق اروپا و شمال غرب آسیا و ایران واقع شده است. همسایگان اروپایی ترکیه، یونان و بلغارستان است و از طریق شش کشور به قاره آسیا متصل میباشد. ایران، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان همسایگان شرقی آن و عراق و سوریه همسایگان جنوبی آن هستند.
کشور ترکیه دارای مساحتی به اندازه 790 هزار کیلومتر است که شهرهای دیدنی این کشور که مقصد آژانس هواپیمایی و تورهای مسافرتی است، استانبول، آنکارا، آنتالیا، قونیه و قیصریه، آدانا، بورسا، ازمیر و غازی و عین تاب میباشد.
به دلیل آب و هوای مناسب این کشور تمامی شهرهای آن توریستی بوده و با سفر به بخش های مختلف آن از طریق تور، میتوان جذابیت های مختلفی را شاهد بود.
از لحاظ جمعیت کشور ترکیه در جایگاه 16ام جهان قرار دارد و در این مساحت، 83 میلیون نفر اعم از بومی و خارجی زندگی میکند.
میانگین سنی جامعه ترک زبان 31 سال بوده و باقی آن را افراد پانزده تا شصت و چهار سال تشکیل میدهند.

آداب و رسوم ترکیه

مهم­ترین آدابی که باید در مورد ترکیه و سفر به آن بدانید، آمیخته بودن سنت­های اسلامی با فرهنگ روزمره و آداب و رسوم مردم ترکیه میباشد. پوشش و رفتار مردم بومی ترکیه بسیار ساده است. اگر چه این کشور یک کشور توریستی است اما در بیرون مراکز گردشگری این منطقه داشتن پوشش نامناسب بسیار نامتعارف است و با برخورد ناخوشایند مردم ترکیه همراه است. بهتر است فرهنگ رایج مردم هر کشور را از راهنمایان آژانس هواپیمایی و مسئول تور خود سوال بفرمایید.
مورد دیگر مساجد ترکیه است که مورد بازدید توریست­ها واقع میشود. باید شانه، سر و بازوی زنان حین ورود به مساجد مذهبی یا کلیساها، با پارچه پوشیده شود و این قانون شامل حال مردان نیز است.
مردم ترکیه عاشق غذا بوده و بسیار مهمان نواز هستند. خوردن قهوه ترک و چای بعد از غذا از جمله عادات آنها است و از این لحاظ با مردم ایران اشتراک دارند.
مردم ترکیه هنگام برخورد با یکدیگر محکم دست داده و هنگام خداحافظی این کار را تکرار نمی­کنند. در برخورد با افراد مسن، دست راست او را بوسیده و با گذاشتن پیشانی شان روی دست او ادای احترام میکنند.
مردان معمولا رئیس خانه هستند و خانم­ها بعد از آنکه ازدواج میکنند، صاحب نام خانوادگی همسرشان میشوند. طی مسافرت خود به این کشور، اگر مشاهده کردید در محلی مردان زیادی نشسته اند باید بدانید که جایی برای خانم ها وجود ندارد و نباید آنجا را برای نشستن انتخاب کنید.