آشنایی با مالزی

آشنایی با مالزی

کشور مالزی یکی از پیشرفته ترین کشورهای قاره آسیا است که از جهات مختلف به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است. این کشور دارای آب و هوایی استوایی است که سواحل زیبای آن برای تفریح بهترین انتخاب میباشد. ایرانیان با این کشور غریبه نبوده و مالزی تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری مردم ایران شده است. خرید بلیط مالزی یا کوالالامپور در شرکت های آژانس هواپیمایی برگزار کننده تورهای مسافرتی، تبدیل به یکی از پر تقاضا ترین بلیط های خارجی شده است.
با سفر به مالزی شاهد طبیعت بی نظیر و شگفت انگیز به همراه معماری مدرن و پیشرفته­ی چشم نواز خواهید بود. در واقع این کشور توانسته از لحاظ طبیعی و مدرنیته گوی سبقت را در زمینه گردشگری از سایر کشورهای آسیایی برباید. شاید از برج های دوقلوی مالزی با نام پتروناس اطلاعاتی داشته باشید. این برج ها به یک نماد جهانی در دنیا تبدیل شده است و توصیه میشود از معماری فوق العاده این سرزمین دیدن نمایید.
از آنجایی که این کشور در زمانهای دور مستعمره انگلیس، پرتغال و هلند بوده ، اکثر برج ها و معماری های مدرن این منطقه یادگار حکومت اروپاییان در آنجا است.
نکته دیگر در مورد این کشور طبیعت بکر آنجاست. مساحت زیادی از این کشور تبدیل به شهر نشده و بکر و دست نخورده است، در نتیجه در آنجا حیات وحش متنوعی دایر است که سالانه پژوهشگران و عکاسان و علاقمندان به محیط زیست را به سوی خود جلب میکند. از جمله حیواناتی که در این خطه و جنگل های گرمسیری مالزی زندگی میکنند، میتوان به فیل، ببر، اورانگوتان و حیوانات عظیم الجثه اشاره کرد.

تاریخچه مالزی

این کشور دو بخشی، که به دو قسمت مالزی شرقی و غربی تقسیم شده است، تاریخی پر فراز و نشیب دارد. ابتدای شکل گیری زندگی در آنجا به دوران قبل از میلاد مسیح باز میگردد. در چهل هزار سال قبل از مسیح، چینی ها از تبت وارد این کشور شده و ساکن آنجا شدند.
در قرن های بعدی مثل قرن 16 ، این کشور مورد هجوم پرتغالی ها واقع شده و ملاکا به تصرف اروپاییان در آمد. در دوران نزدیک به عصر حاضر، مالزی بعد از پشت سر گذاشتن سختی های بسیار توانست به یکی از قطب های تجاری دنیا تبدیل شود. برگزاری تورهای ارزان مالزی و تورهای مسافرتی لوکس به کشور مالزی که این روزها به وفور از سراسر دنیا صورت میگیرد یکی از سیاست های این دولت جهت درآمد زایی بیشتر است.
بنادر تجاری قدیمی که در قرن اول پس از میلاد مسیح در این سرزمین شکل گرفته، نشانه ورود هندیان و چینی های بومی به این بخش است. از قدیم تا به امروز این منطقه به عنوان شبه جزیره طلایی در میان بازرگانان شناخته میشده و میشود.

زبان و مذهب مالزی

مردم سرزمین مالزی با زبان مالایی صحبت میکنند. علت این امر ورود و زندگی اقوام مالایی به این کشور و اسکان آنها در این منطقه است. این قضیه به این معنا نیست که با سفر به این کشور متوجه صحبت آنها نشده و قادر به برقراری ارتباط با آنها نمی باشید. زیرا در مدارس این کشور به صورت سراسری و اجباری زبان انگلیسی تدریس شده و از آنجایی که مالزی یک کشور توریست پذیر است، میتوانید به راحتی در آنجا به این زبان، با ساکنان ارتباط برقرار کرده و با فرهنگ شان آشنا شوید.
تمامی رانندگان تاکسی، دست فروشان و فروشندگان آنجا به این زبان تسلط داشته و کافی است قبل از ورود به این کشور یا به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید یا از کتب همراه جیبی استفاده نمایید.
دین و اعتقادات مردمان یک سرزمین نقش به سزایی در دیدگاه ، تفکرات و رعایت اخلاقیات در میان آنها داشته و لازم است بدانید دین مردمان مالزی در قدیم بودایی بوده است. علت این امر زندگی چینی ها در قدیم در این سرزمین بوده است. با ورود هندوها به مالزی کم کم دین بودایی جای خود را به اسلام داده تا جایی که امروزه بیش از 61.3 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل داده اند.
سهم بوداییان امروزه از جمعیت این کشور 19.8 درصد است. مسیحیت نیز جز اقلیت های مذهبی کشور مالزی است. در این سرزمین مردمان صلح طلب بوده و ادیان مختلف در آنجا با آسودگی خاطر در کنار هم زندگی میکنند. به راحتی به دین یکدیگر احترام گذاشته و برای ادیان مختلف احترام قائل هستند. سایر ادیان این کشور 3.4 درصد سهم به خود اختصاص میدهند.
پس ایرانیان معتقد و مسلمان برای سفر به کشور مالزی و مشاهده جاذبه های مدرن و سنتی این منطقه مشکل نداشته و میتوانند در آنجا از تاریخ اسلام با مشاهده انواع مساجد قدیمی و جدید اطلاعات کسب کنند. کلیساها، معابد بودایی و مسیحی با معماری های متنوع در مالزی وجود داشته و میتوانید از شرکت آژانس هواپیمایی برگزار کننده تور خود مشاهده این جاذبه ها را طلب کنید.

جمعیت و مساحت مالزی

مالزی کشور وسیعی نیست و بخش شرقی آن بالای اندونزی و بخش غربی آن در پایین تایلند قرار گرفته است. بین این دو بخش اقیانوس قرار دارد و مساحت کل آن 329758 کیلومتر مربع میباشد. در این مساحت 37 میلیون نفر زندگی کرده و یکی از پر جمعیت ترین کشورها میباشد. زیرا مساحت کل آن شاید به اندازه یک استان ایران مثلا خراسان باشد.
اقتصاد مناسب این کشور باعث رشد جمعیت در آن شده و به طور کلی این خطه 13 استان دارا میباشد.

آداب و رسوم کشور مالزی

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشور مالزی، تنوع فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه است. از آنجایی که ادیان مختلف و نژادهای متفاوت در این کشور دوستانه در کنار هم زندگی میکنند، شما شاهد انواع جشن های مذهبی، فستیوال ها و آداب مختلف خواهید بود که همه با صلح و احترام در کنار یکدیگر به نمایش پرداخته و لذت میبرند.
1-  اگر خواستید به مکان های مذهبی این کشور وارد شوید، بهتر است کفش های خود را در بیاورید زیرا آنها هم مانند ایرانیان این کار را انجام میدهند.
2-  بهتر است به گارسن ها و خدمتکاران هر چند اندک، انعام بدهید زیرا در فرهنگ آنها این کار رسم است.
3-  یکی از رسومات و جاذبه های این کشور جشن فانوس است. زمانی که سال نوی چینی به اتمام میرسد مردم مالزی مانند چینی ها، اقدام به فرستادن فانوس به هوا میکنند و تصاویر زیبایی را ایجاد میکنند.
4-  ماه رمضان نیز یکی دیگر از مناسبت هایی است که در مالزی توسط اکثر جامعه جشن گرفته شده و موقع فرا رسیدن ماه رمضان خیابان ها را چراغانی کرده و حلول ماه را به هم تبریک میگویند. سفره های سحر و افطار و اقامه نماز در این کشور در مساجد و در منازل بر پاست و مانند مردمان ایران به یکدیگر افطاری، مهمانی و هدیه میدهند.
5-  بسیار رک هستند.
6-  مذهب شکنی و بی احترامی به دین و مذهب یکدیگر در این کشور تبعات فراوانی دارد. بسیار سنتی بوده و آبرو برایشان مهم است.
7-  حجاب در این کشور آزاد است اما بسته به منطقه ای که در آن به گشت و گذار میپردازید بهتر است شبیه مردم آن منطقه باشید.